Słownik pojęć dla ósmoklasisty na egzamin z języka polskiego

Język polski jest nie tylko narzędziem codziennej komunikacji, ale także źródłem niezwykłych przygód literackich i filozoficznych. Wraz z rozwojem umiejętności czytania i analizy tekstu, uczniowie ósmej klasy stają przed fascynującym światem literatury, języka i kultury. Aby lepiej zrozumieć tę dziedzinę, warto poznać kluczowe pojęcia z zakresu języka polskiego.

Poniżej znajduje się słowniczek pojęć, który pomoże uczniom przygotować się do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego. Zawiera on 20 terminów zaczynających się od każdej litery alfabetu, każdy z krótkim opisem. Te definicje pomogą w zrozumieniu podstawowych koncepcji związanych z literaturą, gramatyką, stylistyką i analizą tekstu.

Słowniczek ten jest idealnym narzędziem do poszerzania wiedzy z języka polskiego i rozwijania umiejętności potrzebnych do interpretacji tekstów literackich. Dzięki niemu uczniowie będą w stanie bardziej świadomie uczestniczyć w lekcjach języka polskiego i lepiej przygotować się do egzaminu, który będzie testem ich umiejętności i wiedzy.

Rozpocznijmy tę fascynującą podróż przez świat języka polskiego, odkrywając jego tajemnice i bogactwo!

 

Litera A

  • Alegoria – Ukryte znaczenie przedstawione poprzez postacie lub zdarzenia w literaturze.
  • Akapit – Fragment tekstu oddzielony odstępami, służący organizacji treści.
  • Antonim – Słowo o przeciwnym znaczeniu w stosunku do innego słowa.
  • Apostrofa – Bezpośredni zwrot do osoby, przedmiotu lub pojęcia, często używany w poezji.
  • Archaizm – Słowo lub zwrot nie używany w współczesnym języku, pozostawiony w historii języka.
  • Atrybut – Cecha charakterystyczna postaci, przedmiotu lub zjawiska, opisująca jego właściwości.
  • Akcent – Nacisk na określoną sylabę w słowie, wpływający na jego wymowę.
  • Analiza tekstu – Dokładne badanie tekstu w celu zrozumienia jego struktury, znaczenia i kontekstu.
  • Analogia – Podobieństwo między różnymi sytuacjami, postaciami lub ideami, używane do wyjaśnienia lub argumentacji.
  • Anekdota – Krótka, często zabawna historia, ilustrująca określoną ideę lub charakter.
  • Antyteza – Wyraźny kontrast między dwoma ideami, postaciami lub wydarzeniami, podkreślający ich różnice.
  • Autorski – Odnośnie do autora, jego stylu, intencji lub praw do dzieła.
  • Akrostych – Wiersz lub strofa, w której pierwsze litery każdej linii tworzą słowo lub frazę.
  • Aliteracja – Powtórzenie tych samych lub podobnych głosek na początku sąsiadujących słów, tworzące efekt dźwiękowy.
  • Amplifikacja – Rozbudowanie wypowiedzi poprzez dodanie dodatkowych informacji, cech lub opisów.
  • Aforyzm – Krótka, zwięzła wypowiedź wyrażająca ogólną prawdę lub obserwację.
  • Akcja – Sekwencja zdarzeń w utworze literackim, prowadząca rozwój fabuły.
  • Adaptacja – Przeróbka dzieła literackiego na inny format, np. film, sztukę teatralną.
  • Ambiwalencja – Występowanie sprzecznych uczuć, postaw lub emocji wobec postaci, zdarzeń lub idei.
  • Aurora – Poetycki termin oznaczający świt, używany do opisania początku lub odrodzenia.

Litera B

  • Ballada – Utwór poetycki lub pieśń narracyjna, często o tematyce heroicznej, romantycznej lub fantastycznej.
  • Bohater – Postać w utworze literackim, wokół której skupia się główna akcja; może być pozytywny, negatywny lub neutralny.
  • Barok – Epoka w literaturze i sztuce, charakteryzująca się bogatym ornamentem, dramatyzmem i kontrastem.
  • Biografia – Opis życia i działalności osoby, zazwyczaj pisany przez inną osobę.
  • Bajka – Krótki utwór literacki, często wierszowany, zawierający morał i postacie fantastyczne lub zwierzęce.
  • Blankiet – W poezji, wers bez rymu, używany dla osiągnięcia określonego efektu artystycznego.
  • Bibliografia – Wykaz książek i innych źródeł, użytych przy tworzeniu pracy pisemnej lub naukowej.
  • Budowa – Struktura utworu literackiego, w tym organizacja treści, podział na rozdziały, akapity itp.
  • Bajronizm – Postawa życiowa i literacka inspirowana twórczością Lorda Byrona, charakteryzująca się buntuem, melancholią i skłonnością do indywidualizmu.
  • Burleska – Utwór literacki o charakterze humorystycznym, często parodiujący poważne tematy lub gatunki literackie.
  • Bezpośredni charakterystyka – Opis postaci literackiej dokonany wprost przez narratora lub inną postać.
  • Bildungsroman – Powieść wychowawcza, przedstawiająca rozwój moralny lub psychiczny głównego bohatera.
  • Baśń – Opowieść fantastyczna, zawierająca elementy magii i nadprzyrodzone, z morałem lub bez.
  • Blokada twórcza – Stan, w którym pisarz nie jest w stanie pisać lub tworzyć, często z powodu braku inspiracji lub presji.
  • Bliźniak rymowy – Dwa kolejne wersy poetyckie rymujące się ze sobą, tworzące podstawową jednostkę rymową.
  • Bohater tragiczny – Postać, której upadek wynika z nieuniknionej wady charakteru lub tragicznego błędu.
  • Barwa – W literaturze, sposób użycia języka do wywołania określonych obrazów, nastrojów lub emocji.
  • Budulec fabularny – Elementy konstrukcyjne tworzące fabułę utworu, takie jak wydarzenia, konflikty i rozwiązania.
  • Byt literacki – Elementy składowe tekstu literackiego, takie jak postacie, miejsca, przedmioty, będące wynikiem wyobraźni autora.
  • Banalność – Brak oryginalności, świeżości lub głębi w dziele literackim, często prowadzący do przewidywalności treści.

Litera C

  • Cechy bohatera – Opisowe właściwości postaci literackiej, takie jak wygląd, osobowość, motywacje.
  • Cytat – Bezpośrednie przytoczenie słów z tekstu literackiego, używane jako dowód w analizie lub interpretacji.
  • Chronologia – Kolejność zdarzeń w czasie, w utworze literackim może być liniowa, retrospekcyjna lub mieszana.
  • Cenzura – Kontrola publikacji dzieł literackich pod kątem treści uznanych za nieodpowiednie lub niebezpieczne.
  • Charakterystyka postaci – Opis postaci literackiej, uwzględniający jej wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, zachowanie i rozwój.
  • Ciąg przyczynowo-skutkowy – Sekwencja zdarzeń w utworze, gdzie każde wydarzenie jest wynikiem poprzedniego i przyczyną następnego.
  • Climax – Punkt kulminacyjny w fabule, moment największego napięcia lub konfliktu.
  • Credo – Deklaracja zasad lub przekonań autora, często wyrażana w jego dziełach.
  • Cykl literacki – Seria utworów literackich połączonych wspólną tematyką, postaciami lub światem przedstawionym.
  • Cnota – Pozytywna cecha charakteru postaci, przeciwieństwo wady.
  • Cierpienie – Motyw literacki odnoszący się do doświadczeń bólu, straty lub rozterek bohatera.
  • Czas fabularny – Okres, w którym rozgrywa się akcja utworu, może być określony lub niejasny.
  • Czasoprzestrzeń – Środowisko, w którym rozgrywa się akcja literacka, łączące elementy czasu i miejsca.
  • Cechy epoki – Charakterystyczne elementy literackie, kulturowe lub historyczne dla określonego okresu.
  • Ciekawość – Motywacja postaci do działania lub element fabuły, który popycha narrację do przodu.
  • Cytat kluczowy – Fragment tekstu, który odgrywa centralną rolę w zrozumieniu całego utworu lub jego motywu.
  • Czysta rymowanka – Wiersz, w którym wszystkie linijki rymują się ze sobą, tworząc jednolitą strukturę rymową.
  • Czytelnik modelowy – Hipotetyczna osoba, dla której autor pisze, zakładając określony zestaw wiedzy i oczekiwań.
  • Cenzura wewnętrzna – Samoograniczanie się autora w wyrażaniu myśli lub treści, z obawy przed reakcją odbiorców lub władz.
  • Cechy stylu – Elementy charakterystyczne dla sposobu pisania autora, w tym słownictwo, składnia, ton i rytm.

Litera D

  • Dialog – Bezpośrednia wymiana wypowiedzi między postaciami w utworze literackim.
  • Dramat – Gatunek literacki przeznaczony do prezentacji scenicznej, składający się z dialogów między postaciami.
  • Dedykacja – Krótki tekst na początku dzieła literackiego, w którym autor wyraża podziękowania lub oddaje hołd określonej osobie lub grupie osób.
  • Dystopia – Gatunek literacki przedstawiający przyszłość w negatywnym świetle, często jako ostrzeżenie przed obecnymi trendami społecznymi.
  • Dekonstrukcja – Metoda krytycznoliteracka analizująca tekst w celu ujawnienia sprzeczności i niestabilności w jego strukturze.
  • Dygresja – Odstępstwo od głównego tematu narracji, mające na celu rozwinięcie pobocznej myśli lub wprowadzenie dodatkowych informacji.
  • Dynamika akcji – Tempo i intensywność rozwoju wydarzeń w utworze literackim.
  • Dyskurs – Sposób wyrażania myśli i komunikacji w tekście, charakterystyczny dla określonego autora, epoki lub kultury.
  • Dokument literacki – Tekst mający charakter świadectwa historycznego, społecznego lub kulturowego, często wykorzystywany jako materiał źródłowy w literaturze.
  • Deklamacja – Sztuka wyrazistego i emocjonalnego recytowania wierszy lub fragmentów prozy.
  • Denouement – Rozwiązanie akcji, moment w narracji, w którym konflikty są rozstrzygnięte i fabuła dobiega końca.
  • Dialog wewnętrzny – Monolog prowadzony przez postać, odzwierciedlający jej myśli, uczucia lub dylematy.
  • Dystans narracyjny – Stopień emocjonalnego lub intelektualnego oddalenia narratora od przedstawionych wydarzeń lub postaci.
  • Didaskalia – Uwagi reżyserskie w dramacie, określające ruchy postaci, intonację czy scenografię.
  • Dublet – Powtórzenie słowa, frazy lub motywu w tekście, mające na celu wzmocnienie efektu stylistycznego lub znaczeniowego.
  • Dialekt – Wariant języka używany w określonym regionie geograficznym, często obecny w dialogach, aby dodać autentyczności postaciom.
  • Deus ex machina – Nagłe i niewiarygodne rozwiązanie konfliktu w fabule, często wydające się być wymuszone lub nienaturalne.
  • Dysonans – Brak harmonii w tekście, który może wynikać z kontrastu między oczekiwaniami a rzeczywistością lub z konfliktu wewnętrznego postaci.
  • Dramaturg – Autor dramatów, osoba pisząca utwory sceniczne.
  • Dekadentyzm – Prąd literacki i artystyczny akcentujący motywy upadku, pesymizmu i estetyzmu, popularny w Europie pod koniec XIX wieku.

Litera E

  • Epika – Gatunek literacki obejmujący utwory narracyjne, takie jak powieści, nowele, opowiadania, charakteryzujące się obecnością fabuły i narratora.
  • Epitet – Słowo lub wyrażenie opisowe używane do charakteryzacji osób, przedmiotów, zjawisk, podkreślające ich cechy charakterystyczne.
  • Elegia – Utwór poetycki o tonie refleksyjnym, melancholijnym, często dotyczący tematów smutku, żalu, straty.
  • Ekranizacja – Adaptacja utworu literackiego na film lub serial telewizyjny.
  • Eufemizm – Wyraz lub zwrot używany w celu złagodzenia wyrażeń mogących być postrzegane jako niegrzeczne, obraźliwe lub tabu.
  • Epilog – Zakończenie utworu literackiego podsumowujące wydarzenia lub losy postaci po głównej akcji.
  • Ekspozycja – Część utworu literackiego, która wprowadza czytelnika w świat przedstawiony, przedstawiając postacie, czas i miejsce akcji.
  • Epos – Długi utwór poetycki opowiadający o heroicznych czynach i przygodach postaci historycznych lub mitycznych.
  • Emfatyczny – Wyraz lub wyrażenie używane w celu wzmocnienia ekspresji, podkreślenia emocji lub znaczenia.
  • Ewokacja – Przywołanie, wywołanie obrazów, wspomnień, emocji za pomocą słów.
  • Epizod – Krótka scena lub fragment w utworze literackim, często poboczny w stosunku do głównej fabuły, ale ważny dla całości opowieści.
  • Ekphrasis – Szczegółowy opis dzieła sztuki w tekście literackim, mający na celu wywołanie obrazu w wyobraźni czytelnika.
  • Etiuda – Krótki utwór literacki lub muzyczny, mający charakter ćwiczenia skupiającego się na konkretnym elemencie techniki czy stylu.
  • Elipsa – Pominięcie jednego lub kilku słów w zdaniu, które można łatwo uzupełnić na podstawie kontekstu.
  • Ekspresjonizm – Kierunek w literaturze i sztuce, akcentujący wyrazistość emocji i subiektywną perspektywę, często poprzez zniekształcenie rzeczywistości.
  • Egzemplifikacja – Ilustracja tezy, idei, przez przykłady, anegdoty, które mają na celu jej uzasadnienie lub wyjaśnienie.
  • Enigmatyczny – Tajemniczy, zagadkowy, trudny do zrozumienia lub interpretacji.
  • Egzegeza – Szczegółowa analiza i interpretacja tekstu, często stosowana w odniesieniu do tekstów religijnych lub filozoficznych.
  • Empiryzm – Postawa polegająca na zaufaniu do doświadczenia jako źródła wiedzy, w literaturze może oznaczać skupienie na realistycznym przedstawieniu świata.
  • Erotyzm – Motyw lub tematyka dotycząca miłości, pożądania, seksualności, często przedstawiana w sposób subtelny lub bezpośredni w literaturze.
Litera F
  • Fabuła – Konstrukcja narracyjna utworu literackiego, składająca się z sekwencji zdarzeń i działań postaci.
  • Fikcja – Twórczość literacka opierająca się na wyobraźni, nie na faktach, tworząca świat przedstawiony nieistniejący w rzeczywistości.
  • Figura stylistyczna – Środek artystyczny używany w tekście do osiągnięcia określonego efektu, np. metafora, porównanie, ironia.
  • Forma – Struktura zewnętrzna utworu literackiego, w tym jego gatunek, budowa wersyfikacyjna, układ graficzny.
  • Fraszka – Krótki utwór poetycki, zazwyczaj o charakterze humorystycznym lub satyrycznym.
  • Finał – Zakończenie utworu literackiego, rozwiązanie akcji i konfliktów, wyjaśnienie losów postaci.
  • Futuryzm – Awangardowy kierunek w literaturze i sztuce, podkreślający wiarę w technologię, prędkość, młodość i zmianę.
  • Folklor – Zbiór tradycji, legend, pieśni, przysłów, charakterystyczny dla danej kultury lub społeczności.
  • Farsa – Gatunek dramatyczny lub sceniczny, charakteryzujący się groteskowym humorem i sytuacjami.
  • Flaszka – Postać literacka typowa, schematyczna, często występująca w literaturze ludowej lub satyrycznej.
  • Feminizm literacki – Kierunek w krytyce literackiej i teorii literatury, analizujący dzieła pod kątem reprezentacji płci, roli kobiet i problematyki gender.
  • Fatum – Przekonanie o nieuchronności przeznaczenia, motyw literacki podkreślający determinizm w życiu postaci.
  • Fikcyjny narrator – Postać opowiadająca historię w utworze literackim, nieistniejąca w rzeczywistości, stworzona przez autora.
  • Filozofia – Zestaw przekonań, idei, refleksji na temat istoty rzeczywistości, życia, moralności, często obecny w literaturze.
  • Folklorystyka – Dziedzina nauki zajmująca się badaniem folkloru, tradycji ustnych, kultury ludowej.
  • Frekwencja narracyjna – Częstotliwość, z jaką narrator pojawia się w tekście, oddziałując na sposób przedstawienia historii.
  • Funkcja poetycka – Jedna z funkcji języka, według Romana Jakobsona, skoncentrowana na formie wypowiedzi, jej estetyce i konstrukcji artystycznej.
  • Frame story (ramówka) – Technika narracyjna polegająca na umieszczeniu jednej historii w ramach innej, często służąca jako kontekst lub wprowadzenie do głównej narracji.
  • Fuzja – Połączenie różnych elementów, gatunków, stylów w jednym utworze literackim, tworzące nową jakość.
  • Figura retoryczna – Element stylistyczny używany w mowie lub piśmie w celu przekonania, poruszenia lub zainteresowania odbiorcy, np. antyteza, pytanie retoryczne.

Litera G

  • Gatunek literacki – Kategoria klasyfikująca utwory literackie według wspólnych cech formalnych, tematycznych i stylistycznych, np. powieść, dramat, poezja.
  • Główny bohater – Centralna postać w utworze literackim, wokół której skupia się główna akcja i rozwój fabuły.
  • Geneza – Pochodzenie, źródło utworu literackiego, okoliczności powstania dzieła.
  • Glosa – Krótki komentarz lub wyjaśnienie do tekstu, często dotyczące trudnych lub niejasnych fragmentów.
  • Groteska – Styl artystyczny łączący elementy komizmu i tragizmu, często w celu uzyskania efektu absurdalnego lub karykaturalnego przedstawienia rzeczywistości.
  • Głos narratora – Perspektywa, z której przedstawiona jest historia; może być pierwszoosobowa, trzecioosobowa, wszechwiedząca itp.
  • Gawęda – Utwór lub fragment utworu literackiego o charakterze opowieści ustnej, często z elementami humorystycznymi i ludowymi.
  • Grafomania – Patologiczne pragnienie pisania, często bez odpowiednich umiejętności literackich lub coś wartościowego do przekazania.
  • Galimatias – Tekst lub wypowiedź niezrozumiała, chaotyczna, pozbawiona logicznego sensu.
  • Gatunek mieszaniny – Utwór literacki łączący elementy różnych gatunków, np. powieść poetycka, dramat poetycki.
  • Gnom – Krótka, sentencjonalna wypowiedź zawierająca życiową mądrość lub moralne pouczenie.
  • Gestykulacja – Ruchy ciała lub mimika postaci, opisane w tekście literackim, służące jako środki wyrazu emocji lub intencji.
  • Glosariusz – Słownik terminów specjalistycznych lub trudnych słów zawartych w tekście, objaśniający ich znaczenie.
  • Genologia – Dziedzina wiedzy zajmująca się badaniem i klasyfikacją gatunków literackich.
  • Grafika – Element wizualny w książce, np. ilustracja, diagram, który uzupełnia tekst i wzbogaca odbiór dzieła.
  • Grupa literacka – Zbiorcze określenie na autorów tworzących w podobnym stylu lub zgodnie z tymi samymi założeniami teoretycznymi, często działających wspólnie.
  • Gatunek narracyjny – Typ utworu literackiego, w którym dominuje narracja, opowiadanie historii, np. nowela, opowiadanie.
  • Głębia psychologiczna – Stopień, w jakim tekst literacki przedstawia złożoność emocjonalną, myśli, motywacje postaci.
  • Glosowanie – Technika literacka polegająca na wprowadzeniu dialogu lub wewnętrznych monologów postaci bez bezpośredniego oznaczenia zmiany mówcy.
  • Gwarancja – W literaturze, autentyczność lub wiarygodność narracji, często wzmacniana przez zapewnienia narratora o prawdziwości przedstawionych wydarzeń.

Litera H

  • Hiperbola – Przesadnia, figura retoryczna polegająca na wyolbrzymieniu, aby podkreślić siłę wyrazu lub emocje.
  • Haiku – Japońska forma poetycka składająca się z trzech wersów o łącznej liczbie siedemnastu sylab (5-7-5).
  • Heroizm – Postawa bohaterska, odwaga i męstwo, często eksponowane w literaturze epickiej i dramatycznej.
  • Homofon – Słowo brzmiące tak samo jak inne, ale różniące się znaczeniem i często pisownią, wykorzystywane do gier słownych.
  • Hymn – Uroczysty utwór poetycki o charakterze pochwalnym, często adresowany do bohaterów narodowych, bogów czy idei.
  • Harmonia – Zgodność i równowaga elementów utworu literackiego, które tworzą spójną całość artystyczną.
  • Humoreska – Krótki utwór literacki, zazwyczaj prozą, o lekkim, humorystycznym charakterze.
  • Hagiografia – Gatunek literacki przedstawiający życie i czyny świętych lub osób uznanych za święte, często w sposób idealizujący.
  • Historia alternatywna – Gatunek literacki, w którym autorzy spekulują na temat, jak mogłaby potoczyć się historia, gdyby pewne wydarzenia z przeszłości zakończyły się inaczej.
  • Heteronim – Postać fikcyjna stworzona przez autora, pod którą publikuje niektóre dzieła, posiadająca własną biografię i styl.
  • Hipostaza – Uosobienie abstrakcyjnego pojęcia, przekształcenie idei w postać literacką.
  • Horror – Gatunek literacki mający na celu wzbudzenie strachu, niepokoju, często poprzez użycie motywów nadprzyrodzonych lub makabrycznych.
  • Hiatus – Przerwa w ciągłości tekstu literackiego lub wiersza, często celowa, tworząca efekt stylistyczny.
  • Hybryda literacka – Utwór łączący elementy różnych gatunków literackich, tworzący nową, mieszaną formę.
  • Hedonizm – Motyw literacki przedstawiający dążenie do przyjemności jako głównego celu życia, często w kontekście krytyki społecznej.
  • Hermetyzm – Styl literacki charakteryzujący się skomplikowaną symboliką i trudnością w interpretacji, celowo ograniczający dostępność znaczeń.
  • Heroiczny – Przymiotnik określający coś odważnego, wzniosłego, często używany do opisu postaw postaci lub stylu utworu.
  • Hiperrealizm – Kierunek w literaturze, dążący do jak najwierniejszego odwzorowania rzeczywistości, często poprzez szczegółowy opis.
  • Homilia – Utwór lub przemówienie o charakterze pouczającym, często o podłożu religijnym, moralnym.
  • Heptameron – Zbiór opowiadań lub nowel, tradycyjnie zawierający siedem opowieści, nawiązujący do struktury i stylu „Dekameronu” Boccaccia.

Litera I

  • Intryga – Złożona sieć zdarzeń, konfliktów i relacji między postaciami, stanowiąca oś fabuły utworu literackiego.
  • Ironia – Figura stylistyczna polegająca na wyrażeniu czegoś w sposób sugerujący przeciwieństwo tego, co jest dosłownie powiedziane.
  • Interpretacja – Proces analizy i wyjaśniania znaczeń tekstu literackiego, jego motywów, symboli i przesłania.
  • Intertekstualność – Odwołania w tekście literackim do innych dzieł literackich, kulturowych, historycznych lub społecznych.
  • Impresjonizm – Styl literacki skupiający się na subiektywnym przedstawieniu rzeczywistości, nacisk na wrażenia sensoryczne i emocjonalne.
  • Inwokacja – Uroczyste wezwanie, często do bóstwa lub muzy, na początku epopei czy innych utworów literackich.
  • Izomorfizm – Zjawisko występujące w literaturze, gdy struktura formalna utworu odpowiada jego treści lub tematyce.
  • Idylla – Utwór literacki przedstawiający sielankowy, idealizowany obraz życia, pełen spokoju i harmonii z naturą.
  • Ironia sytuacyjna – Przypadek, gdy rzeczywiste wydarzenia mają odwrotny skutek od oczekiwanego, często prowadząc do niespodziewanego czy komicznego efektu.
  • Inskrypcja – Krótki tekst napisany, wygrawerowany lub wydrukowany w książce, często jako dedykacja lub komentarz.
  • Ilustracja – Graficzne przedstawienie sceny, postaci lub elementu z tekstu literackiego, mające na celu wzbogacenie wizualne dzieła.
  • Ikona – Obraz lub postać mająca symboliczne znaczenie w kulturze, często odnoszący się do głębokich archetypów lub uniwersalnych motywów.
  • In medias res – Technika narracyjna polegająca na rozpoczęciu opowieści od środka akcji, pomijając tradycyjne wprowadzenie.
  • Imaginacja – Proces tworzenia obrazów, scen, idei w umyśle, kluczowy dla twórczości literackiej i odbioru literatury.
  • Ironiczny narrator – Narrator, którego ton lub sposób przedstawienia historii sugeruje dystans, krytycyzm lub sprzeczność względem przedstawianych wydarzeń.
  • Intermedialność – W literaturze, wykorzystanie lub odwołanie się do innych form artystycznych, np. muzyki, malarstwa, filmu, w celu wzbogacenia tekstu.
  • Intymizm – Prąd w literaturze skupiający się na subiektywnych doświadczeniach, emocjach, przeżyciach wewnętrznych postaci.
  • Intelektualizm – Podejście w literaturze, które kładzie nacisk na idee, teorie, abstrakcyjne rozważania, często kosztem emocji lub akcji.
  • Inferencja – Proces wnioskowania o nieujawnionych bezpośrednio w tekście faktach na podstawie dostępnych informacji i kontekstu.
  • Indywidualizm – Motyw literacki podkreślający unikalność, niezależność i wartość indywidualnej świadomości lub doświadczenia postaci.

Litera J

  • amb – Stopa metryczna składająca się z jednej sylaby nieakcentowanej i jednej akcentowanej (u-).
  • Język literacki – Forma języka stosowana w dziełach literackich, charakteryzująca się bogactwem stylistycznym, estetyką i precyzją.
  • Juxtapozycja – Technika literacka polegająca na umieszczaniu obok siebie dwóch elementów (np. postaci, motywów, obrazów), aby podkreślić ich kontrast lub podobieństwo.
  • Janr (gatunek) – Francuskie słowo oznaczające gatunek literacki, filmowy, muzyczny itp.
  • Język poetycki – Specyficzna forma języka używana w poezji, charakteryzująca się rytmicznością, obrazowością, metaforyką.
  • Jedność akcji, czasu, miejsca – Zasada klasycznego dramatu, według której akcja powinna koncentrować się na jednym głównym wątku, rozgrywać się w ciągu jednego dnia i w jednym miejscu.
  • Jednoaktówka – Sztuka teatralna składająca się z jednego aktu, często o charakterze kameralnym.
  • Jawność – W literaturze, sposób przedstawienia treści, w którym autor jasno i bezpośrednio komunikuje myśli i intencje.
  • Jowialność – Ton lub nastrój utworu literackiego, charakteryzujący się radosną, optymistyczną postawą.
  • Język archaiczny – Stary, nieaktualny sposób wyrażania się, często używany w literaturze dla nadania utworowi historycznego kolorytu.
  • Jego ekscelencja – Zwrot grzecznościowy używany wobec wysokich rangą osób, może pojawiać się w literaturze w kontekście satyrycznym lub historycznym.
  • Justifikacja – W typografii, wyrównanie tekstu do lewej i prawej strony marginesu; w literaturze może oznaczać uzasadnienie postępków postaci.
  • Jednoznaczność – W literaturze, cecha tekstu, która nie pozostawia wątpliwości co do interpretacji.
  • Jubileusz – W literaturze, może odnosić się do rocznicy ważnego wydarzenia literackiego, np. wydania dzieła, urodzin autora.
  • Język kolokwialny – Potoczny sposób wyrażania się, używany w literaturze dla nadania dialogom naturalności.
  • Jeśliad – Fikcyjny termin, mogący oznaczać utwór literacki oparty na założeniu „co by było, gdyby”, eksplorujący alternatywne scenariusze.
  • Jot – Najmniejsza litera alfabetu greckiego (ι), używana w literaturze jako metafora czegoś bardzo małego lub nieistotnego.
  • Jedność miejsca – Konwencja teatralna zakładająca, że cała akcja dramatu powinna rozgrywać się w jednym miejscu.
  • Jaskrawość – W literaturze, intensywność i wyrazistość obrazów, języka, stylu, często używana do wzmocnienia efektu wizualnego lub emocjonalnego.
  • Jurysprudencja – W literaturze, odniesienia do prawa, zasad sprawiedliwości, często w kontekście konfliktów moralnych lub społecznych.

Litera K

  • Katastrofa – Dramatyczny zwrot akcji lub koniec utworu literackiego, często tragiczny lub nieszczęśliwy.
  • Klimaks – Punkt kulminacyjny utworu, moment największego napięcia lub konfliktu.
  • Konflikt – Zderzenie przeciwstawnych sił, interesów lub postaci, stanowiące oś fabuły w literaturze.
  • Komedia – Gatunek dramatyczny lub narracyjny, którego głównym celem jest rozbawienie widza lub czytelnika.
  • Konwencja – Ustalony zestaw zasad i motywów charakterystycznych dla danego gatunku literackiego.
  • Krytyka literacka – Działalność polegająca na analizie, interpretacji i ocenie dzieł literackich.
  • Kanon – Zbiór utworów literackich uznanych za wybitne i istotne dla kultury lub literatury.
  • Kontekst – Otoczenie kulturowe, historyczne, społeczne czy biograficzne, w którym powstał lub jest interpretowany utwór literacki.
  • Katarsis – Oczyszczenie emocjonalne, efekt, do którego dąży tragedia antyczna, polegający na wzbudzeniu litości i strachu.
  • Kolaż – Technika literacka polegająca na łączeniu różnorodnych tekstów, obrazów, stylów w jedną całość.
  • Kuplet – Zwrotka w poezji, zazwyczaj składająca się z dwóch wersów rymujących się.
  • Konotacja – Skojarzenia i emocje wywoływane przez słowo lub frazę, poza ich dosłownym znaczeniem.
  • Kabaret – Forma literacka lub teatralna, łącząca satyrę, humor i krytykę społeczną, często w formie krótkich skeczy lub piosenek.
  • Karykatura – Przekoloryzowany, zniekształcony opis postaci lub sytuacji, mający na celu wywołanie śmiechu lub krytykę.
  • Kredo – Zestaw przekonań lub dewiza życiowa postaci, autora, która przejawia się w utworze literackim.
  • Kronika – Utwór literacki lub historyczny rejestrujący wydarzenia w porządku chronologicznym.
  • Kwestia – Wypowiedź postaci w dramacie; dialog lub monolog.
  • Kulminacja – Moment w narracji, w którym napięcie osiąga swój szczyt, często poprzedzający rozwiązanie akcji.
  • Kodeks – W literaturze, zbiór zasad postępowania postaci, moralnych lub społecznych, którymi się kierują.
  • Konkluzja – Ostateczny wniosek lub rozwiązanie przedstawione w utworze literackim, często podsumowujące przesłanie lub moral.

Litera L

  • Liryka – Gatunek literacki, w którym dominuje wyrażanie uczuć, myśli i refleksji osobistych autora, często w formie wiersza.
  • Legenda – Utwór literacki opowiadający o fantastycznych, cudownych wydarzeniach, często o podłożu religijnym lub historycznym, zazwyczaj z morałem.
  • Lejtmotyw – Powtarzający się motyw, temat lub symbol w utworze literackim, nadający mu spójność i podkreślający główne idee.
  • Literatura piękna – Dzieła pisane z myślą o wartościach estetycznych, emocjonalnych i intelektualnych, w przeciwieństwie do literatury użytkowej.
  • Lektura – Czytanie i interpretacja tekstu literackiego, często z analizą jego formy, treści i kontekstu.
  • Libretto – Tekst opery, operetki, musicalu, będący podstawą do kompozycji muzycznej.
  • Lakoniczny – Styl wypowiedzi lub pisania, który jest zwięzły, oszczędny w słowach, często do skrajności.
  • Lament – Utwór literacki lub fragment wyrażający smutek, żal, tęsknotę, często o charakterze elegijnym.
  • Logika fabuły – Spójność i wiarygodność rozwoju wydarzeń w narracji, ważna dla realizmu i przekonującego przedstawienia historii.
  • Lokalizacja – Określenie miejsca akcji w utworze literackim, wpływające na atmosferę i kontekst narracji.
  • Litotes – Figura retoryczna polegająca na wyrażeniu myśli poprzez zaprzeczenie jej przeciwieństwa, często służąca umniejszeniu.
  • Liryka bezpośrednia – Forma liryczna, w której poeta wyraża uczucia i myśli wprost, bez pośredników, często używając pierwszej osoby.
  • Liryka pośrednia – Forma liryczna, w której uczucia i myśli są wyrażane za pomocą opisów, metafor, symboli, nie bezpośrednio przez autora.
  • Linearność – Prosta, sekwencyjna struktura narracyjna, w której wydarzenia przedstawione są w kolejności chronologicznej.
  • Leksykon – Słownik terminów specjalistycznych z danej dziedziny, np. literaturoznawstwa, zawierający definicje i wyjaśnienia.
  • Literatura faktu – Gatunek literacki opierający się na rzeczywistych wydarzeniach, postaciach, dokumentach, w odróżnieniu od fikcji.
  • List – Gatunek literacki, forma epistolarnej narracji, w której autor komunikuje się z adresatem, często wykorzystywany w literaturze jako środek wyrazu.
  • Lustrzane odbicie – Motyw literacki lub technika narracyjna, w której elementy fabuły, postacie lub motywy odzwierciedlają się wzajemnie, podkreślając symetrię lub kontrast.
  • Liryka objawienia – Forma liryczna, w której poeta stara się uchwycić i przekazać momenty nagłego zrozumienia, oświecenia, często o charakterze mistycznym.
  • Liczba mnoga – Forma gramatyczna wykorzystywana w literaturze do nadania uniwersalności wyrażeniom, opisom postaci lub zdarzeń, lub do tworzenia efektu ogólności.

Litera M

  • Metafora – Figura stylistyczna polegająca na przeniesieniu znaczenia na podstawie podobieństwa, używana do tworzenia obrazów i porównań.
  • Motyw – Powtarzający się element tematyczny w utworze literackim, symbolizujący uniwersalne idee, uczucia lub problemy.
  • Monolog – Długa wypowiedź jednej postaci, często wyrażająca jej myśli, uczucia lub decyzje.
  • Mity – Tradycyjne opowieści o bogach, bohaterach, stworzeniu świata, odgrywające ważną rolę w literaturze jako źródło motywów i tematów.
  • Modernizm – Prąd w literaturze i sztuce z przełomu XIX i XX wieku, dążący do odnowy form artystycznych, eksperymentowania i wyrażania nowoczesnej świadomości.
  • Metafizyka – Motywy i tematy związane z pytaniem o istotę rzeczywistości, życia i śmierci, często eksplorowane w literaturze.
  • Moralitet – Gatunek dramatyczny średniowiecza, mający na celu przekazanie moralnych nauk poprzez alegoryczne przedstawienie walki dobra ze złem.
  • Melodramat – Gatunek literacki lub filmowy, charakteryzujący się silnym naciskiem na emocje, często z przesadnymi sytuacjami i charakterami.
  • Mimesis – Pojęcie filozoficzne oznaczające naśladowanie rzeczywistości w sztuce i literaturze, kluczowe dla teorii estetycznych.
  • Manuskrypt – Rękopis dzieła literackiego, dokument zapisany ręcznie przed erą druku.
  • Motywacja – W literaturze, przyczyny działania postaci lub przesłanki wydarzeń, kluczowe dla zrozumienia fabuły i postaci.
  • Motto – Cytat lub sentencja umieszczona na początku utworu literackiego, mająca na celu wprowadzenie do jego tematu lub nastroju.
  • Modernistyczny – Przymiotnik odnoszący się do cech charakterystycznych dla modernizmu, takich jak eksperymentalizm, fragmentaryczność, złożoność formy.
  • Mistycyzm – Element literacki odnoszący się do doświadczeń duchowych, poszukiwania zjednoczenia z boskością lub głębokiego wglądu duchowego.
  • Mitologia – Zbiór mitów danej kultury, często wykorzystywany w literaturze jako bogate źródło symboli, motywów i inspiracji.
  • Metaforyka – Użycie metafor w tekście literackim, sposób wyrażania myśli i emocji poprzez obrazy i symbole.
  • Mnogość perspektyw – Technika narracyjna polegająca na przedstawieniu historii z różnych punktów widzenia, co pozwala na wielowymiarowe zrozumienie wydarzeń i postaci.
  • Makiawelizm – W literaturze, przedstawienie postaci lub idei opartych na filozofii Makiawela, akcentujących cynizm w polityce i moralności.
  • Monodrama – Utwór dramatyczny przeznaczony do wykonania przez jednego aktora, często o charakterze introspektywnym.
  • Metaopowieść – Narracja o narracji; utwór literacki, który refleksyjnie odnosi się do własnego procesu tworzenia, struktury lub konwencji literackich.

Litera N

  • Narracja – Sposób opowiadania historii w utworze literackim, w tym wybór perspektywy narracyjnej (pierwszoosobowej, trzecioosobowej itp.).
  • Neologizm – Nowo utworzone słowo lub wyrażenie, wprowadzone do języka przez autora, często w celu wyrażenia nowych idei lub rzeczywistości.
  • Nić fabularna – Poszczególny wątek w skomplikowanej fabule, śledzący losy konkretnej postaci lub grupy postaci.
  • Naturalizm – Kierunek w literaturze, dążący do wiernego i szczegółowego przedstawienia rzeczywistości, często skupiający się na ciemniejszych aspektach życia.
  • Nostalgia – Motyw literacki wyrażający tęsknotę za przeszłością, utraconym domem, młodością lub idealizowanym okresem.
  • Narrator wszechwiedzący – Narrator, który zna myśli, uczucia i tajemnice wszystkich postaci, a także zdarzenia przeszłe, teraźniejsze i przyszłe.
  • Non-fiction – Gatunek literacki obejmujący utwory oparte na faktach i rzeczywistości, w przeciwieństwie do fikcji.
  • Nowelistyka – Twórczość literacka składająca się z nowel, krótkich form narracyjnych o zwartym fabularnym zarysie.
  • Nurt literacki – Kierunek w literaturze, łączący dzieła o podobnych cechach stylistycznych, tematycznych, ideowych.
  • Nadinterpretacja – Zbyt daleko idąca interpretacja tekstu literackiego, przypisywanie mu znaczeń niezamierzonych przez autora.
  • Niemowa – Postać w literaturze, która nie mówi lub nie może mówić, często wykorzystywana do celów symbolicznych lub dramatycznych.
  • Nom de plume (pseudonim literacki) – Fikcyjne imię, pod którym autor publikuje swoje dzieła, by zachować anonimowość lub stworzyć osobną tożsamość pisarską.
  • Neoklasycyzm – Ruch literacki i artystyczny, dążący do odrodzenia ideałów i form klasycznych, często z naciskiem na harmonię, równowagę i prostotę.
  • Narrator nieuczciwy – Narrator, którego relacja jest celowo wprowadzająca w błąd, niepełna lub fałszywa, co wpływa na interpretację historii.
  • Nastrojowość – Atmosfera czy ton utworu literackiego, wpływający na emocjonalne odbioru tekstu przez czytelnika.
  • Nowela – Krótka forma prozatorska o jednolitej fabule, skoncentrowana na jednym wydarzeniu lub konflikcie, charakteryzująca się zwięzłością i ekonomią środków.
  • Nadrealizm – Ruch literacki i artystyczny, akcentujący rolę podświadomości, marzeń sennych, przypadkowości w tworzeniu sztuki, dążący do przedstawienia rzeczywistości ponadrealnej.
  • Nonsens – Element literacki opierający się na absurdzie, braku logicznej spójności, często wykorzystywany w celach humorystycznych lub satyrycznych.
  • Normy poetyckie – Zasady rządzące tworzeniem literatury w danym okresie, obejmujące formę, styl, tematykę.
  • Narracja wieloosobowa – Technika narracyjna, w której historia jest opowiadana z perspektywy wielu postaci, co pozwala na wielowymiarowe przedstawienie fabuły.

Litera O

  • Onomatopeja – Słowo naśladujące naturalne dźwięki, używane do zwiększenia ekspresji i realizmu opisu.
  • Oksymoron – Figura stylistyczna łącząca wyrazy o przeciwstawnych znaczeniach, podkreślająca złożoność lub sprzeczność pojęć.
  • Oda – Uroczysty utwór poetycki o wysokim stylu, często poświęcony bohaterom, bogom lub wydarzeniom o znaczeniu historycznym.
  • Oratorium – Dzieło muzyczno-literackie, zwykle o tematyce religijnej, zawierające elementy narracyjne, chóralne i solowe.
  • Omnibus – Zbiór różnorodnych tekstów literackich lub filmów, połączonych wspólnym tematem lub autorem.
  • Obrazowanie – Użycie języka w celu stworzenia wizualnych obrazów w umyśle czytelnika, kluczowe dla poezji i prozy opisowej.
  • Opozycja – Kontrast, przeciwstawienie postaci, motywów, idei w literaturze, służące podkreśleniu różnic lub napięć.
  • Omnipotencja narratora – Wszechwiedza narratora, zdolność do znań myśli i uczuć wszystkich postaci oraz do przekraczania barier czasu i przestrzeni.
  • Orientacja fabularna – Proces wprowadzania czytelnika w świat przedstawiony utworu, ustanawianie kontekstu narracji.
  • Optymizm – Motyw literacki lub ton utworu, wyrażający pozytywne nastawienie do życia i wiary w dobro.
  • Opis – Fragment tekstu literackiego przedstawiający wygląd postaci, miejsca, przedmiotu lub atmosferę, służący budowaniu świata przedstawionego.
  • Odnowa literacka – Proces odświeżenia tradycji literackich, wprowadzanie nowych form, stylów, tematów.
  • Odbiorca – Czytelnik lub widz dzieła literackiego, dla którego autor kieruje swoją twórczość.
  • Odmiana gatunku – Różnorodność formy w obrębie danego gatunku literackiego, np. tragedia, komedia w dramacie.
  • Ożywienie (personifikacja) – Przypisywanie cech ludzkich postaciom nieożywionym, zwierzętom, zjawiskom przyrody.
  • Ostrożność narracyjna – Technika pisarska polegająca na umiejętnym dozowaniu informacji, budowaniu napięcia i zaskoczenia.
  • Objawienie – Motyw literacki odnoszący się do momentu nagłego zrozumienia, wglądu w prawdę, często o charakterze mistycznym lub religijnym.
  • Odejście od realizmu – Trend w literaturze polegający na porzuceniu wiernego odwzorowania rzeczywistości na rzecz eksploracji wewnętrznych światów, fantazji, surrealizmu.
  • Orientacja przestrzenna – Opis w literaturze umiejscowienia akcji, relacji przestrzennych między elementami świata przedstawionego.
  • Odbiór krytyczny – Proces analizy, interpretacji i oceny dzieła literackiego przez krytyków i badaczy literatury, mający wpływ na jego miejsce w kanonie.

Litera P

  • Protagonista – Główna postać w utworze literackim, często bohater pozytywny, wokół którego skupia się akcja.
  • Poetyka – Dziedzina wiedzy zajmująca się badaniem struktur i funkcji dzieła literackiego, teorią literatury.
  • Parabola – Krótka opowieść alegoryczna zawierająca ukryte przesłanie moralne lub filozoficzne.
  • Poezja – Forma literacka wyrażająca emocje, myśli, refleksje w skoncentrowanej, często rytmicznej i rymowanej formie.
  • Pastiche – Utwór literacki naśladujący styl innego autora, dzieła lub okresu, często z szacunkiem lub dla celów humorystycznych.
  • Parodia – Utwór literacki świadomie naśladujący inny utwór, gatunek lub styl w celu krytyki lub humoru.
  • Postmodernizm – Kierunek w literaturze charakteryzujący się sceptycyzmem wobec ogólnych teorii i ideologii, eksperymentowaniem z formą i mieszaniem gatunków.
  • Personifikacja – Przypisywanie cech ludzkich przedmiotom nieożywionym, zwierzętom lub pojęciom abstrakcyjnym.
  • Perspektywa – Punkt widzenia, z którego przedstawiona jest narracja w utworze literackim.
  • Plagiat – Nielegalne wykorzystanie dzieła innego autora jako własnego, bez uznania źródła.
  • Polifonia – W literaturze, wielogłosowość; obecność wielu różnych, niezależnych perspektyw i głosów narracyjnych w jednym dziele.
  • Proza – Forma literacka oparta na naturalnym porządku wypowiedzi, w przeciwieństwie do poezji; obejmuje powieści, nowele, opowiadania.
  • Puenta – Zaskakujący zwrot akcji lub finał w utworze literackim, często o charakterze humorystycznym lub ironiczny.
  • Przewodni motyw – Główny motyw przewijający się przez cały utwór, nadający mu spójność i głębię.
  • Przypowieść – Opowieść dydaktyczna ilustrująca moralne lub duchowe prawdy, podobna do paraboli, ale często bardziej rozbudowana.
  • Perypetie – Nagłe zmiany w sytuacji bohatera, kluczowe momenty prowadzące do zmiany kierunku akcji.
  • Postać dynamiczna – Postać, która przechodzi znaczącą zmianę wewnętrzną w trakcie rozwoju fabuły.
  • Prowokacja literacka – Dzieło lub element dzieła mające na celu wywołanie silnych reakcji, dyskusji czy kontrowersji.
  • Próza poetycka – Forma literacka łącząca cechy prozy i poezji, charakteryzująca się rytmicznym językiem, bogactwem obrazów i emocjonalnym nasyceniem.
  • Przekład literacki – Proces i rezultat tłumaczenia dzieła literackiego z jednego języka na inny, zachowując jego wartości artystyczne, styl i rytm.

Litera R

  • Retoryka – Sztuka skutecznego wyrażania myśli i przekonywania, w literaturze odnosi się do wykorzystania środków stylistycznych i argumentacyjnych.
  • Rym – Powtarzanie tych samych lub podobnych dźwięków na końcu wersów, służące nadaniu wierszowi rytmu i harmonii.
  • Realizm – Kierunek w literaturze dążący do wiernego odwzorowania rzeczywistości, skupiający się na typowych postaciach i zdarzeniach.
  • Refren – Powtarzający się fragment w utworze poetyckim lub piosence, podkreślający główny motyw lub nastrój.
  • Rekwizyt – Przedmiot używany na scenie lub w tekście literackim, mający znaczenie symboliczne lub praktyczne dla akcji.
  • Romans – Gatunek literacki opowiadający o przygodach i miłości, często z elementami fantastycznymi lub historycznymi.
  • Rewizjonizm – W literaturze, proces reinterpretacji znanych dzieł lub historii z nowej perspektywy, często krytycznej lub innowacyjnej.
  • Rozprawka – Forma pisemna, w której autor przedstawia i argumentuje swoje poglądy na dany temat.
  • Replika – Wypowiedź postaci w dialogu, często w dramacie, służąca wymianie zdań między bohaterami.
  • Rapsod – Osoba recytująca lub śpiewająca długie utwory poetyckie, często epopeje, w starożytności i średniowieczu.
  • Rozdział – Podział tekstu w dłuższych formach literackich (np. powieści) na mniejsze sekcje, ułatwiający czytanie i organizację narracji.
  • Reportaż – Gatunek literacki bliski literaturze faktu, przedstawiający rzeczywiste wydarzenia i historie, często z perspektywy świadka lub uczestnika.
  • Rytm – Regularna powtarzalność elementów w utworze literackim (np. w wierszu), wpływająca na jego muzyczność i tempo.
  • Retrospekcja – Technika narracyjna polegająca na powracaniu do wydarzeń z przeszłości, służąca głębszemu zrozumieniu akcji lub postaci.
  • Rozważania – Fragmenty tekstu literackiego poświęcone głębokiej analizie, refleksji nad życiem, moralnością, istotą rzeczy.
  • Recepcja – Sposób, w jaki dzieło literackie jest odbierane przez czytelników, krytyków, badaczy; wpływa na interpretację i wartość dzieła.
  • Renesans – Okres w historii kultury europejskiej charakteryzujący się odrodzeniem zainteresowania antykiem, również prąd w literaturze odwołujący się do tych wartości.
  • Rozpoznanie – Moment w dramacie, gdy bohater zdaje sobie sprawę z istotnych faktów, które zmieniają bieg akcji.
  • Relacja – Opis zdarzeń lub stanu rzeczy, w literaturze sposób przedstawienia wydarzeń przez narratora lub postać.
  • Rozwinięcie – Część utworu literackiego, w której rozwijana jest akcja, przedstawiane są konflikty, a postacie są głębiej charakteryzowane.

Litera S

  • Styl – Charakterystyczny sposób wyrażania się w piśmie, obejmujący słownictwo, strukturę zdania, ton i techniki narracyjne.
  • Satyra – Gatunek literacki wykorzystujący humor, ironię, przerysowanie do krytykowania ludzi, społeczeństwa, obyczajów.
  • Sonet – Forma poetycka składająca się z 14 wersów, podzielona na dwie czterowersowe strofy (kwartety) i dwie trójwersowe (tercety).
  • Symbol – Element literacki, który reprezentuje coś więcej niż jego dosłowne znaczenie, często odnoszący się do głębszych idei lub tematów.
  • Surrealizm – Ruch literacki i artystyczny dążący do wyrażenia podświadomego, snów, za pomocą irracjonalnych obrazów i nietypowych połączeń.
  • Strofa – Grupa wersów w utworze poetyckim, wyodrębniona przez układ graficzny lub rytmiczny.
  • Sentymentalizm – Prąd literacki kładący nacisk na emocje, uczucia, wrażliwość, często z idealizowanym obrazem przyrody i miłości.
  • Scena – Podstawowa jednostka strukturalna dramatu, określająca część akcji rozgrywającą się w jednym czasie i miejscu.
  • Saga – Rodzaj epickiej opowieści, często o charakterze historycznym lub mitologicznym, skupiającej się na losach rodziny lub klanu.
  • Sarkazm – Forma ironii, ostrej i często obraźliwej, używanej do wyrażenia pogardy lub krytyki.
  • Stylizacja – Adaptacja stylu pisania naśladująca język, formę lub ton innego okresu, autora, gatunku.
  • Subiektywizm – Podejście w literaturze, które kładzie nacisk na indywidualne doświadczenie, wrażenia i emocje autora lub narratora.
  • Sylaba – Podstawowa jednostka rytmiczna w poezji, składnik wersu określający jego rytm i metrum.
  • Sylwetka postaci – Zarys charakteru, wyglądu, osobowości postaci literackiej, przedstawiony przez autora.
  • Stream of consciousness (strumień świadomości) – Technika narracyjna polegająca na przedstawieniu nieprzerwanego przepływu myśli, uczuć, wspomnień postaci.
  • Stereotyp – Uproszczony, schematyczny obraz postaci, sytuacji, często oparty na powszechnych przekonaniach i nieodzwierciedlający złożoności rzeczywistości.
  • Suspens – Napięcie w utworze literackim, stan oczekiwania na rozwiązanie sytuacji lub konfliktu.
  • Studium charakteru – Utwór literacki lub jego fragment skupiający się na głębokiej analizie psychologicznej postaci.
  • Simile (porównanie) – Figura stylistyczna polegająca na porównaniu dwóch elementów za pomocą słów „jak”, „podobnie do”.
  • Sekwencja – Ciąg zdarzeń, scen w utworze literackim, układających się w logiczną lub tematyczną całość.

Litera T

  • Tragedia – Gatunek dramatu, w którym dominuje poważny ton i który zazwyczaj kończy się śmiercią lub nieszczęściem głównego bohatera.
  • Teza – Główna myśl lub argument przedstawiony w dziele literackim, często mający na celu przekonanie czytelnika.
  • Trop – Figura stylistyczna, inaczej zwana środkiem stylistycznym, takim jak metafora, metonimia czy ironia, służąca ozdobie tekstu.
  • Tautologia – Figura retoryczna polegająca na powtórzeniu tego samego pojęcia lub stwierdzenia innymi słowami, co może być używane dla wzmocnienia wypowiedzi.
  • Topos – Stały motyw literacki, scenariusz czy klisz, występujący w różnych dziełach literackich przez wieki.
  • Tragikomedia – Gatunek literacki łączący elementy tragedii i komedii, często z naciskiem na kontrast między śmiesznością a smutkiem sytuacji.
  • Transgresja – Przekroczenie ustalonych granic, norm i zasad w literaturze, często w celu zbadania nowych obszarów tematycznych czy stylistycznych.
  • Tekst źródłowy – Oryginalne dzieło literackie, na podstawie którego tworzone są adaptacje, przekłady lub inne prace pochodne.
  • Tabu – Temat lub słowo unikane w literaturze z powodów kulturowych, religijnych czy społecznych, często wywołujące kontrowersje.
  • Tragizm – Głęboka sprzeczność między dążeniami a możliwościami ich realizacji, prowadząca do konfliktu nie do rozwiązania i cierpienia.
  • Trylogia – Zbiór trzech powiązanych dzieł literackich, tworzących spójną całość fabularną czy tematyczną.
  • Typologia postaci – Klasyfikacja postaci literackich według pewnych cech charakterystycznych lub funkcji w narracji.
  • Transkrypcja – Przekład dzieła literackiego z jednego systemu znaków na inny, np. z zapisu fonetycznego na pisemny.
  • Teoria literatury – Dziedzina wiedzy zajmująca się badaniem zasad funkcjonowania literatury, jej struktur, gatunków, technik narracyjnych.
  • Tropy literackie – Stałe elementy językowe używane w literaturze w celu osiągnięcia określonych efektów stylistycznych lub znaczeniowych.
  • Tygiel kulturowy – Motyw literacki odnoszący się do miejsca, gdzie mieszają się różne kultury, tradycje i wartości, tworząc nową, złożoną tożsamość.
  • Tempo narracji – Szybkość, z jaką rozwija się fabuła w utworze literackim, wpływająca na odczucia czasu przez czytelnika.
  • Tropy – Elementy literackie (takie jak metafora, metonimia, synecdocha), używane do nadania tekstu głębi znaczeniowej lub estetycznej.
  • Tandeta literacka – Pejoratywne określenie dzieł literackich uznanych za niskiej jakości, banalne, pozbawione głębi artystycznej czy intelektualnej.
  • Transliteracja – Przekładanie tekstu z jednego systemu pisma do innego, zachowując przybliżoną wymowę oryginalnych słów.

Litera W

  • Wiersz – Forma literacka, charakteryzująca się rytmicznym i często rymowanym układem, stosowana w poezji.
  • Wywiad – Technika narracyjna w literaturze, polegająca na przedstawieniu dialogu w formie pytania i odpowiedzi, często używana do ujawnienia informacji o postaciach lub fabule.
  • Wątek – Element fabuły, sekwencja zdarzeń skupiona wokół określonego tematu, postaci lub motywu.
  • Wers – Podstawowa jednostka strukturalna w poezji, linijka tekstu.
  • Wydarzenie – Zdarzenie mające miejsce w ramach fabuły, wpływające na rozwój akcji i losy postaci.
  • Wizja – Obraz wykreowany w umyśle postaci lub autora, często mający charakter fantastyczny lub proroczy.
  • Wyrazistość – Cecha stylu literackiego, polegająca na jasnym i mocnym przedstawieniu postaci, zdarzeń, emocji.
  • Wypowiedź bezpośrednia – Forma dialogu, w której wypowiedzi postaci są przedstawione dosłownie, oddzielone od reszty tekstu cudzysłowami lub innym znakiem interpunkcyjnym.
  • Wielowarstwowość – Cecha tekstu literackiego, polegająca na obecności różnych poziomów znaczeniowych, tematycznych, symbolicznych.
  • Wewnętrzny monolog – Technika narracyjna przedstawiająca nieprzerwany przepływ myśli postaci, bez bezpośredniego zwracania się do czytelnika.
  • Wygnanie – Motyw literacki, przedstawiający losy postaci zmuszonej do opuszczenia swojego domu, kraju czy społeczności, często z przyczyn politycznych, społecznych lub osobistych.
  • Wariacja – Technika literacka polegająca na modyfikowaniu motywu, tematu, formy, w celu uzyskania nowych efektów artystycznych.
  • Wiarygodność – Cecha narracji lub postaci literackiej, dzięki której czytelnik może uwierzyć w przedstawioną historię lub zachowania postaci.
  • Wersyfikacja – Stosowanie określonych zasad metrycznych w poezji, układ wersów według rytmu i rymu.
  • Wyidealizowanie – Przedstawienie postaci, miejsca, zdarzenia w sposób pozbawiony wad, w sposób idealny, często nieodpowiadający rzeczywistości.
  • Wprowadzenie – Część utworu literackiego, która przedstawia czytelnikowi świat przedstawiony, postaci, czas i miejsce akcji.
  • Wydźwięk – Ogólne wrażenie, emocja lub nastrój, jaki utwór literacki wywołuje u czytelnika.
  • Wolny wers – Forma poetycka, w której nie stosuje się regularnego metrum ani rymu, dając autorowi większą swobodę wyrazu.
  • Widowisko – Element literatury dramatycznej, akcentujący aspekt wizualny i sceniczny dzieła, np. kostiumy, scenografia, efekty specjalne.
  • Wymowa – Ogólne przesłanie lub idea przekazywana przez tekst literacki, interpretowana przez czytelnika na podstawie treści i formy dzieła.

Litera Z

  • Złe samopoczucie – Stan emocjonalny postaci, charakteryzujący się przygnębieniem, smutkiem, niezadowoleniem z życia.
  • Zakochanie – Silne uczucie miłości, często stanowiące centralny motyw w literaturze, opisujące zakochanych bohaterów.
  • Zmiana – Proces przekształcenia się postaci lub sytuacji w trakcie rozwoju fabuły, często prowadzący do nauki czy dojścia do nowego rozumienia.
  • Zawód – Wybór zawodu lub ścieżki życiowej przez postać, często istotny element rozwoju fabuły.
  • Zbieg okoliczności – Nieoczekiwane wydarzenia lub przypadki, które wpływają na bieg akcji w utworze literackim.
  • Zmysły – Doznania sensoryczne, takie jak wzrok, słuch, dotyk, smak i węch, które są często opisywane w literaturze w celu budowania atmosfery i wywołania emocji u czytelnika.
  • Zemsta – Motyw literacki polegający na działaniach postaci mających na celu odwet lub sprawiedliwość wobec innych postaci.
  • Zasada Chekhova – Zasada literacka stwierdzająca, że każdy element wprowadzony do utworu literackiego powinien mieć znaczenie i znaleźć swoje uzasadnienie w dalszym rozwoju fabuły.
  • Zjawisko nadprzyrodzone – Elementy lub zdarzenia o niemożliwym lub paranormalnym charakterze, często występujące w literaturze fantasy lub grozy.
  • Zaskoczenie – Moment w utworze literackim, w którym wydarzenia lub zwroty akcji są nieprzewidywalne i zaskakujące dla czytelnika.
  • Złowrogość – Atmosfera niepokoju, niebezpieczeństwa lub zagrożenia obecna w utworze literackim, często używana w literaturze grozy.
  • Związek – Rodzaj relacji między postaciami, takie jak przyjaźń, miłość, rodzeństwo, które odgrywają istotną rolę w fabule utworu.
  • Zakończenie otwarte – Sposób zakończenia utworu literackiego, który pozostawia niektóre kwestie nierozstrzygnięte lub otwarte na interpretację.
  • Zmysłowość – Styl pisania lub opisu w literaturze, który akcentuje zmysły i doznania sensoryczne, aby wywołać silne wrażenia u czytelnika.
  • Znaczenie życia – Filozoficzny temat często poruszany w literaturze, badający sens i cel ludzkiego istnienia.
  • Zły charakter – Postać literacka charakteryzująca się negatywnymi cechami, takimi jak chciwość, zazdrość, okrucieństwo.
  • Związek przyczynowo-skutkowy – Relacja między wydarzeniami lub decyzjami postaci, w której jedno wydarzenie prowadzi do drugiego.
  • Zdrada – Motyw literacki opisujący łamanie zaufania lub wierności przez jedną postać wobec drugiej, często prowadzący do konfliktów.
  • Zrozumienie – Moment w utworze literackim, w którym postać lub czytelnik dochodzi do głębszego poznania siebie samego lub innych postaci.
  • Zmierzch – Metafora lub symbol końca lub upadku, często używana w literaturze do opisania zmian w społeczeństwie lub życiu postaci.
0
KOSZYK
  • No products in the cart.